alfacomp.pl

DOSTĘPNA SZKOŁA „Dostępna szkoła” – tworzenie przyjaznego środowiska dla wszystkich uczniów

Efekty uczenia się

  1. Uczestnicy nauczą się rozumieć zróżnicowane potrzeby uczniów z niepełnosprawnościami i szczególnymi wymaganiami, co umożliwi im lepsze dostosowanie środowiska szkolnego do tych potrzeb.
  2. Szkolenie pomoże Uczestnikom rozwijać umiejętności projektowania i organizowania przestrzeni szkolnych, aby były one dostępne dla wszystkich uczniów, bez względu na ich stan zdrowia i indywidualne potrzeby.
  3. Uczestnicy będą w stanie dostosować metody nauczania i materiały dydaktyczne do potrzeb uczniów

z różnymi rodzajami niepełnosprawności, wykorzystując zdobyte umiejętności.

  1. Szkolenie przyczyni się do stworzenia inkluzywnej społeczności szkolnej, która wspiera każdego ucznia, co zwiększy ich poczucie przynależności i integracji społecznej.
  2. Wdrażanie zasad dostępności w szkole poprawi jakość edukacji i zapewni równy dostęp do nauki oraz możliwości rozwoju dla wszystkich uczniów.

 

Program szkolenia

  1. Podstawy dostępności edukacyjnej
    • Omówienie znaczenia dostępności edukacyjnej dla uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności
    • Przedstawienie Modelu Dostępnej Szkoły
    • Korzyści płynące z tworzenia dostępnych szkół
  2. Projektowanie dostępnych przestrzeni szkolnych
    • Zasady projektowania przestrzeni szkolnej, aby były one dostępne dla wszystkich uczniów (klasy, sale lekcyjne, stołówki, łazienki, tereny sportowe)
    • Tworzenie dostępnej przestrzeni cyfrowej dla wszystkich uczestników życia szkolnego
    • Praktyczne ćwiczenia w identyfikowaniu i usuwaniu barier architektonicznych, cyfrowych oraz informacyjno-komunikacyjnych
  3. Nauczanie z różnorodnością
    • Omówienie różnych rodzajów niepełnosprawności i związanych z nimi potrzeb uczniów
    • Rola oraz techniki dostosowywania metod nauczania i materiałów dydaktycznych do indywidualnych potrzeb uczniów
    • Praktyczne ćwiczenia w opracowywaniu scenariuszy lekcji i wyborze metod nauczania dla klas

z uczniami o różnych niepełnosprawnościach

  1. Budowanie inkluzywnej społeczności szkolnej
    • Rola szkoły i społeczności szkolnej (nauczyciele, uczniowie, rodzice) w tworzeniu inkluzywnego środowiska
    • Organizowanie zajęć integracyjnych, które włączają wszystkich uczniów
    • Techniki promowania integracji społecznej i współpracy między uczniami
  2. Ocena i doskonalenie praktyk dostępności
    • Przygotowanie Indywidualnych Planów Poprawy Dostępności (IPPD)
    • Praktyczne ćwiczenia w ocenie dostępności szkoły i jej praktyk edukacyjnych – studia przypadków
    • Opracowanie strategii poprawy dostępności w szkole na podstawie wyników oceny
Call Now Button Skip to content